Kerékcsere és görkorcsolya karbantartás
2018. 07. 21. 12:22; ©Duma Sándor
A görkorcsolyákban a kerekeket rendszeresen fel kell cserélni, hogy azok ne kopjanak félre. Erre mutat megoldást az alábbi videó.
Miért szükséges?
Egy megfelelően koptatott kerék hosszabb élettartamot eredményez és nem utolsó sorban jobb gurulást is.
Hogyan cseréljük fel a kerekeket?
Egy általános négy kerekű görkorcsolya esetén, ha a belső oldala kopik jobban a kerekeknek, akkor egy lehetséges kerék felcserélési mód a két kori között, ha a bal és a jobb láb között az alábbi, átlós járunk el:
- az elsőt a másik kori harmadik kerekével,
- a második kereket a másik kori negyedik kerekével,
- a harmadikat a másik kori első kerekével,
- a negyediket a másik kori második kerekével,
- a kerék belső oldalának a másik felében a korinak kívülre kell kerülnie.
Ennek előnyei, hogy:
- a szélső kerekekből belsők lesznek,
- a jobb és a bal között felcserélődnek,
- a kopott oldala a keréknek a másik oldalra kerül
Szükséges felszerelés
A
szükséges eszközök a
görkorcsolya típusától
függenek, de mindenképpen érdemes
minőségi eszközöket
választani, nehogy a tengelyekben
sérülést okozzunk.
Általában 4mm-es imbuszkulcs vagy T25-ös
torxkulcs szükséges, ami mellett egy
görkoris csapágykiszedő még meg
tudja könnyíteni a szerelési feladatokat.
Imbuszkulcs helyett nem szabad torxkulcsot használni,
habár az is belemenne az imbuszos tengelybe.
Tengelyek kitekerése
A tengely
kitekeréséhez ütközésig be
kell illeszteni a kulcsot a tengelybe, mert így
elkerülhető, hogy az
megsérüljön. Az újabb
görkorikon sok esetben már akár 8mm
mélyen is illeszkedhet a kulcs a tengelybe.
A kitekerés az óramutató
járásával ellentétesen
történik és ha a tengely mindkét
oldalán látható csavarfej, akkor a
másik oldalról ellen kell tartani egy másik
kulccsal.
Csapágyak kiszedése
Ha csapágyat is
szeretnénk cserélni, mert már
elöregedett vagy például beázott
és megrozsdásodott és már nem forog
könnyedén, akkor azt először is ki
kell szedni a kerékből.
Ha van direkt erre a célra fejlesztett
csapágykiszedőnk, akkor annak peremét
illesszük a csapágyba és kis
körkörös mozdulatokkal húzzuk ki a
csapágyat a kerékből. Ha nincs
csapágykiszedő, akkor akár egy
csavarhúzó is jó lehet és azzal
hasonló módon
eltávolítható a csapágy, de
ilyenkor legyünk nagyon óvatosak, mert ha
megcsúszik, akkor sérülést okozhat
a csapágyon vagy a kezünkön.
A szemközt levő csapágyat kiütni
vagy kinyomni a túloldalról nem lenne
célszerű, mert ugyancsak
sérülést okozhat a csapágy
porvédőjén vagy a
kezünkön. Az előbb leírt
módszer a legbiztonságosabb.
Ha esetleg a görkori nem 8mm-es tengellyel van szerelve, hanem
vékonyabbal, amikor a távtartó kiér
a csapágy külső pereméig, akkor azt
viszont a videóban nem látható
módon egy megfelelő
átmérőjű kinyomóval kell
kitolni a szemközt levő csapággyal
együtt.
Csapágyak visszarakása
A csapágyak
visszarakása jóval egyszerűbb. Az egyiket
csak be kell nyomni a helyére aztán belülre
berakni a két csapágy közötti
távtartót és ezután a
másik csapágyat is a helyére tenni. Ha
esetleg kimaradna a távtartó és így
kerülne használatba a görkori, akkor az
már rövid távon is a csapágyak
sérüléséhez vezetne és
már az elején sem forogna megfelelően a
kerék. Egyébként ha a kerekek egy kicsit
szorulva forognak és hamarabb megállnak
megpörgetés után, akkor azt
valószínűleg a távtartó
nem megfelelő szélessége okozza. Ilyenkor
egy picit szélesebb távtartóval
orvosolható a probléma.
Ha a csapágynak az egyik oldalán van csak
porvédő (pl.: egyik oldalon gumis
porvédőjű ILQ9 csapágyak) vagy az
egyik oldalán jobban tömítő gumis
porvédő van, míg a másikon csak egy
sima lemez porvédő, akkor arra ügyelni kell,
hogy a jobban jobban tömített oldal legyen kifele.
Kerekek visszarakása
A kerekek visszarakásakor ügyelni kell, hogy a tengely menete jól belekapjon a sínbe vagy a másik oldalon levő csavarfejbe, hogy a tengely félretekerését és a menetszakadást elkerülhessük. A menet elejét egyébként meg lehet keresni úgy, hogy a csavart egy kicsit visszafele forgatjuk és a menet elejét így meg lehet „érezni”. Ezt követően pedig a betekerés az óramutató járásával megegyezően történik majd. Ügyeljünk, hogy ne húzzuk túl a tengelyeket, mert később akkor nagyon nehéz lesz kitekerni.
Az excentrikus tengelyek
Egyes görkori
típusokban a szélső tengelyek excentrikusak,
így ezek a kerekek feljebb emelhetőek, hogy
fordulékonyabb legyen göri. Ilyenkor
általában a tengely pozíciót kis
nyilak jelölik. A fordulékonyság
hátránya viszont, hogy nagyobb sebesség
esetén a görkori instabilabbá
válhat, ezért használata nagyobb
tapasztalatot igényel és az elején sokkal
óvatosabban kell használni így a
görkorit.