Kerékcsere és görkorcsolya karbantartás

 2018. 07. 21. 12:22; ©Duma Sándor

A görkorcsolyákban a kerekeket rendszeresen fel kell cserélni, hogy azok ne kopjanak félre. Erre mutat megoldást az alábbi videó.

Miért szükséges?

A görkori kerek félrekopása rosszabb menettulajdonságokhoz vezet és a kerekek idő előtti elhasználódását eredményezi, ezért azok felcserélésére vagy átfordítására rendszeresen szükség van. Sok esetben a kerekek belső oldala jobban kopik, ami miatt biztosítani kell, hogy a kopottabb oldal át legyen fordítva.

Egy megfelelően koptatott kerék hosszabb élettartamot eredményez és nem utolsó sorban jobb gurulást is.

Hogyan cseréljük fel a kerekeket?

Egy általános négy kerekű görkorcsolya esetén, ha a belső oldala kopik jobban a kerekeknek, akkor egy lehetséges kerék felcserélési mód a két kori között, ha a bal és a jobb láb között az alábbi, átlós járunk el:

  • az elsőt a másik kori harmadik kerekével,
  • a második kereket a másik kori negyedik kerekével,
  • a harmadikat a másik kori első kerekével,
  • a negyediket a másik kori második kerekével,
  • a kerék belső oldalának a másik felében a korinak kívülre kell kerülnie.

Ennek előnyei, hogy:

  • a szélső kerekekből belsők lesznek,
  • a jobb és a bal között felcserélődnek,
  • a kopott oldala a keréknek a másik oldalra kerül

Ez a módszer különböző kerékméretű görkorikhoz (pl.: banana setup vagy egyes hoki korik) nem megfelelő. Az ilyen koriknál más módot kell találni, de a kerekek átfordítása így is megvalósítható lesz.

Szükséges felszerelés

A szükséges eszközök a görkorcsolya típusától függenek, de mindenképpen érdemes minőségi eszközöket választani, nehogy a tengelyekben sérülést okozzunk.
Általában 4mm-es imbuszkulcs vagy T25-ös torxkulcs szükséges, ami mellett egy görkoris csapágykiszedő még meg tudja könnyíteni a szerelési feladatokat. Imbuszkulcs helyett nem szabad torxkulcsot használni, habár az is belemenne az imbuszos tengelybe.

Tengelyek kitekerése

A tengely kitekeréséhez ütközésig be kell illeszteni a kulcsot a tengelybe, mert így elkerülhető, hogy az megsérüljön. Az újabb görkorikon sok esetben már akár 8mm mélyen is illeszkedhet a kulcs a tengelybe.
A kitekerés az óramutató járásával ellentétesen történik és ha a tengely mindkét oldalán látható csavarfej, akkor a másik oldalról ellen kell tartani egy másik kulccsal.

Csapágyak kiszedése

Ha csapágyat is szeretnénk cserélni, mert már elöregedett vagy például beázott és megrozsdásodott és már nem forog könnyedén, akkor azt először is ki kell szedni a kerékből.
Ha van direkt erre a célra fejlesztett csapágykiszedőnk, akkor annak peremét illesszük a csapágyba és kis körkörös mozdulatokkal húzzuk ki a csapágyat a kerékből. Ha nincs csapágykiszedő, akkor akár egy csavarhúzó is jó lehet és azzal hasonló módon eltávolítható a csapágy, de ilyenkor legyünk nagyon óvatosak, mert ha megcsúszik, akkor sérülést okozhat a csapágyon vagy a kezünkön.
A szemközt levő csapágyat kiütni vagy kinyomni a túloldalról nem lenne célszerű, mert ugyancsak sérülést okozhat a csapágy porvédőjén vagy a kezünkön. Az előbb leírt módszer a legbiztonságosabb.
Ha esetleg a görkori nem 8mm-es tengellyel van szerelve, hanem vékonyabbal, amikor a távtartó kiér a csapágy külső pereméig, akkor azt viszont a videóban nem látható módon egy megfelelő átmérőjű kinyomóval kell kitolni a szemközt levő csapággyal együtt.

Csapágyak visszarakása

A csapágyak visszarakása jóval egyszerűbb. Az egyiket csak be kell nyomni a helyére aztán belülre berakni a két csapágy közötti távtartót és ezután a másik csapágyat is a helyére tenni. Ha esetleg kimaradna a távtartó és így kerülne használatba a görkori, akkor az már rövid távon is a csapágyak sérüléséhez vezetne és már az elején sem forogna megfelelően a kerék. Egyébként ha a kerekek egy kicsit szorulva forognak és hamarabb megállnak megpörgetés után, akkor azt valószínűleg a távtartó nem megfelelő szélessége okozza. Ilyenkor egy picit szélesebb távtartóval orvosolható a probléma.
Ha a csapágynak az egyik oldalán van csak porvédő (pl.: egyik oldalon gumis porvédőjű ILQ9 csapágyak) vagy az egyik oldalán jobban tömítő gumis porvédő van, míg a másikon csak egy sima lemez porvédő, akkor arra ügyelni kell, hogy a jobban jobban tömített oldal legyen kifele.

Kerekek visszarakása

A kerekek visszarakásakor ügyelni kell, hogy a tengely menete jól belekapjon a sínbe vagy a másik oldalon levő csavarfejbe, hogy a tengely félretekerését és a menetszakadást elkerülhessük. A menet elejét egyébként meg lehet keresni úgy, hogy a csavart egy kicsit visszafele forgatjuk és a menet elejét így meg lehet „érezni”. Ezt követően pedig a betekerés az óramutató járásával megegyezően történik majd. Ügyeljünk, hogy ne húzzuk túl a tengelyeket, mert később akkor nagyon nehéz lesz kitekerni.

Az excentrikus tengelyek

Egyes görkori típusokban a szélső tengelyek excentrikusak, így ezek a kerekek feljebb emelhetőek, hogy fordulékonyabb legyen göri. Ilyenkor általában a tengely pozíciót kis nyilak jelölik. A fordulékonyság hátránya viszont, hogy nagyobb sebesség esetén a görkori instabilabbá válhat, ezért használata nagyobb tapasztalatot igényel és az elején sokkal óvatosabban kell használni így a görkorit.

Kapcsolódó termék(ek)

FR Skates FR1 80

FR Skates FR1 80

FR1: A korábban SEBA márkanéven kapható híres típus aktuális változataEz a görkorcsolya városi koriz..

105 000 HUF Áfa nélkül 105 000 HUF

SEBA FR1 3x125

SEBA FR1 3x125

FR1 3x125: A SEBA FR sorozat 3 x 125-ös tagja; Nagy kerék ➔ nagy sebességEz a görkorcsolya nagy sebe..

120 000 HUF Áfa nélkül 120 000 HUF